tirsdag 19. oktober 2010

Inspirasjon

Jeg har lenge tenkt at det hadde vært en bragd å lage alle oppskriftene i GYLDENDALS STORE KOKEBOK redaktør: Ingrid Espelid Hovig. Helt siden jeg fikk den i gave julaften 2002, men det er dessverre bare pannekaker, vafler og kanelboller jeg hittil har fått ut av den... Jeg henter inspirasjon nå og da fra andre kokebøker, men det å kunne mestre alle tradisjonsoppskrifter fra A til Å er noe jeg virkelig vil sette meg som mål. I tillegg inneholder kokeboken oppskrifter fra blandt annet det italienske, franske og asiatiske kjøkken.

I en alder av 29år og med en sønn på snart 3år passer det bra å ta kosthold og mattradisjoner seriøst. Det blir altfor mye ferdig mat; take-away fra sushi eller indisk (som jeg ikke er 100% begeistret for), men som ofte er en lett løsning i en hektisk hverdag. Svigermor gikk på husmorskole som ung, det er ikke akkurat noe jeg trakter etter, men samtidig er det helt klart mye kunnskap man ikke har/får i dag,  og som man dermed ikke bringer videre til egne barn.

Jeg kan lage hvit saus, skille egg og bake (takketvære en matinteressert mor), men det er mange i min generasjon som ikke er helt sikkre på den hvite sausen... uansett, jeg starter i dag med Hjemmelaget fiskegrateng...

1 kommentar: