onsdag 10. november 2010

Høstgryte

En fantastisk opplevelse! Anbefales! Etter min smak var dette en kjempegod middagsrett! Uten kjøtt, men mye smak. Oppskriften er å finne på s. 152 for deg som har boken, hvis du ikke har den:

Til to personer:

  • 2 gulerøtter
  • 1 pastinakk (første gang for meg i dag- aldri hørt om denne grønnsaken før... selgeren på den lokale grønnsakssjappa lo litt av meg) 
  • En bit kålrot/kålrabi (oppdaget i dag at det er en og samme ting..?!) ca. 100 g. 
  • En liten purre
  • 1 ss fransk sennep
  • grønnsaksbuljong i 3 dl vann 
  • 3 selleristenger
  • salt 1 krm+ pepper 1 krm (smakes til mot slutten av kokingen)


  • En liten bunt timian


Kok opp vann med buljong, tilsett sennep og putt alle grønnsaksbitene opp i, unntatt sellerstenger, disse skal opp i gryta etter alt det andre har kokt i 10 min under lokk. Putt deretter selleristengene (i biter) opp i. Grovhakk timian og ha i gryta. kok i opptil 10 min.

Server med naturell yoghurt, med forskjellige opphakkede urter over, og brød. Jeg brukte Crème fraiche med litt timian, basilikum og persille: det var kjempe godt!


2 kommentarer: